Kādu audeklu izvēlēties savām gleznām?

Pareiza audekla izvēle ietekmēs gleznas attīstību no pašiem pirmajiem soļiem līdz darba fiziskās eksistences beigām šajā pasaulē.

Audekls ir visplašāk izmantotais gleznošanas pamats, kas laika gaitā ir pierādijis savu spēju nodrošināt mākslas darba ilgmūžību. Ja ir vēlme izveidot izturīgu darbu, kas varēs pārdzīvot gadsimtus, jāizvēlās audekls. Ilgu mūžu gleznai sola arī koka paneļi, bet salīdzinājumā ar audeklu tie ir ļoti smagi.

Audekli mēdz būt dārgi, kas, varētu teikt, ir to vienīgais trūkums.

Galvenokārt audeklu izgatavo no kokvilnas vai lina – dabīgajām šķiedrām, kuras ir austas un uzvilktas uz rāmja vai pielīmētas pie pagaidu pamatnes. Pieejami arī sintētiskās šķiedras audekli, kas ir mazāk populāri.

Tekstūra ir atkarīga no tā, cik rupja ir šķiedra.

Smalki austs audekls ir labāks miniatūriem un detalizētiem darbiem. Rupjš audums piemērots lielāka izmēra darbiem ar rupjāku otas triepienu vai krāsas uzklāšanai ar špakteli.

Svars ir atkarīgs no dzijas blīvuma. Jo lielāks svars, jo augstāka kvalitāte.

Audekla materiāls
Kam pievērst uzmanību pirms audekla iegādes?
Kur iegādāties audeklu?

Audekla materiāls

Kokvilnas audekls

Kokvilna ir populārākais un lētākais audekls gleznošanai, bet tas arī mēdz ievērojami atšķirties savā svarā un šķiedras raupjumā. Dārgākie un kvalitatīvākie audumi ir blīvi austi un smagāki.

Kokvilnas šķiedra ir īsāka un staipīgāka nekā lins, kurš ir ar daudz garākām šķiedrām, lielāku izturību un mazāku elastību. Kokvilas priekšrocība ir fleksibilitāte un cena. Kokvilna, ja nostiepta uz liela audekla, var saraut rāmi un deformēt gleznu. Ar laiku tā zaudē izturību un restaurēšanas procesā var saplīst. Kokvilnas audekli (it īpaši lielie) var zaudēt spriegumu un nokarāties krāsas svara vai gaisa mitruma dēļ. Šādā gadījumā audekls ir jāpārvelk, lai to nospriegotu atkal.

Lina audekls

Ja vēlme ir radīt kaut ko ilgmūžīgu un esi gatavs investēt labu naudu, tad lins ir brīnišķīga izvēle. Lina spēks un noturība piedāvā arī imunitāti pret pelējumu, jo lins nav tik absorbējošs kā kokvilna. Tam ir mazāka iespēja izplesties un sarauties gaisa mitruma maiņas rezultātā. Lina šķiedrās saglabājās dabiskās eļļas, kas nodrošina tā nemainīgu elastību ilgermiņā. Lina audekli pieejami gan ar ļoti gludu tekstūru, gan raupju un kunkuļainu .

Sintētiskais audekls

Ar modernajām tehnoloģijām sintētiskās kokvilnas audekli iekaro arvien lielāku mākslinieku atzinību. Ražotāji eksperimentē ar dažādiem kokvilnas un poliestera sajaukumiem, kas pašlaik ir pārbaudes stadijā, kas padara kokvilnu noturīgāku un mazāk staipīgu. Tomēr daudzi profesionāļi neriskē izmantot sintētiskos audumus, jo to izturība nav laika gaitā pārbaudīta.

 

Jautājumi, kurus uzdot sev

Pirms lina vai kokvilnas izvēles ir svarīgi izsvērt vairākus aspektus:

  • vai audekls tiek pirkts priekš gleznošanas studijām?
  • vai tas tiek pirkts, lai apvilktu liela izmēra audeklus?
  • cik ļoti tas būs pakļauts klimata ietekmei?
  • vai darbs būs paredzēts priekš galerijām, muzejiem vai pasūtījumiem?

Ja mākslinieks ir profesionālis, audekla ilglaicībai un kvalitētei vajadzētu pievērst lielu uzmanību. Eksperti var vienbalsīgi piekrist, ka lins ir vislabākais un kvalitatīvākais materiāls. Kokvilna var deformēt lielu rāmi, pēc darba nožūšanas, bet audekla iegūšana un darbošanās ir daudz vienkāršāka.

Pēc audekla materiāla izvēles nākamais uzdevums ir izlemt, kā lietosi audekli. Vari iegādāties jau uz rāmja uzvilktu audeklu, uz kartona pielīmētu audeklu vai arī audekla rulli.

Audekls uz rāmja

Jau uzvilktais audekls ir dārgākais ieguldījums, bet arī vienkāršākais. Tas ir uzvilkts, parasti nogruntēts un gatavs gleznošanai uzreiz pēc tā izsaiņošanas.

Lielveikalos pieejamie lētie kokvilnas audekli ar rāmi ir ļoti nenopietns risinājums. Kokvilnas audekls ar laiku sarauj rāmi, kas ir trausls un pakļaujas spiedienam. Pats audekls ir slikti nogruntēts un var atņemt darba krāsām spilgtumu, tādēļ dažkārt pirms lietošanas to nogruntē  vēlreiz.

Audekla paneļi

Audekla paneļus veido augstas kvalitātes preskartons, kuram ir pielīmēts audekls. Tie ir praktiski ar to, ka aizņem maz vietas un ir viegli pārvietojami. Daži audekla paneļi patiesībā ir audekla papīrs – blīvs papīrs ar audekla tekstūru.

Audekla paneļi ir lēta alternatīva iesācējiem, kuri vēlās izmēģināt darbu uz audekla. Parocīgi plenēra un studiju darbiem.

Audekla ruļļi

Audekla ruļļi ir lētākais audekla veids, bet arī gana laikietilpīgs. Pērkot rulli, pieejama liela formātu un tekstūru izvēle. Tam pretēji jau uzvilktajam audeklam auduma dažādība ir ļoti ierobežota.

Kad vajadzīgais ruļļa izmērs ir izgriezts, rulli vajag rūpīgi uzstiept uz rāmja vai pielīmēt pie preskartona. Ir iespēja nopirkt gruntētu vai negruntētu audekla rulli. Bet pirms iegādes jāizsver, vai tiešām sanāks izlietot visu materiālu.

Mākslas preču veikalos pieejami arī saliekamie rāmji. Rāmi uzmontē un tad uzstiepj audeklu. Augstākas kvalitātes rāmi var pasūtīt pie galdnieka, norādot izmērus. Sadarbība ar galdnieku ilgtermiņā ir izdevīgāka izvēle.

IDEJA – Jau gruntēto audeklu var noklāt arī uz horizontālas virsmas un gleznot bez rāmja!

Kur iegādāties audeklu gleznošanai?

Audeklus ieteicams pirkt internetā vai mākslas preču veikalos. Pieminēšu dažas vietas Rīgā, kas piedāvā audeklus profesionāļiem. Latvijas Mākslas akadēmijā pieejamais mākslas preču veikals piedāvā labi gruntētus audeklus uz kvalitatīviem rāmjiem par saprātīgām cenām. Tāpat arī mākslas piederumu veikali – Vilhelms, Zīmulis un Ota un Radošo darbu galerija.
Lina audumu uzvilkšanai uz rāmja iespējams noskatīt lielajos auduma veikalos.

Vēlam iedvesmu un pacietību kvalitatīvu gleznu radīšanā!