Saules aizsargkrēma izvēle un aizsardzība no saules

Sieviete sauļojas pludmalē - saules aizsargkrēmu lietošana

Aktīva sportošana, laivu braucieni, peldēšana un atpūta āra terasēs ir svarīgas saulainās vasaras sastāvdaļas. Reizēm gan pēc šīm patīkamajām nodarbēm mums jārēķinās ar nepatīkamiem saules apdegumiem. Tieši tāpēc šajā rakstā pastāstīsim nedaudz vairāk par saules aizsargkrēmiem – lai saule visos jūsu plānos ir sabiedrotais!

Par saules stariem

Uz zemes nonākošā saules gaisma sastāv no ultravioletajiem (UV) A, B un C stariem. Lai gan C garuma stari tiek apturēti atmosfēras līmenī, A un B tipa starojums var atstāt negatīvas sekas uz mūsu veselību. UVA un UVB starojums nodrošina ādas iesauļošanos, taču pārāk ilga atrašanās saulē var izraisīt ādas apdegumu un, ar laiku, ietekmēt paātrinātu ādas novecošanos, krokošanos un kataraktu rašanos, izraisīt DNS bojājumus, kā arī palielināt iespējas saslimt ar ādas vēzi.

Saules stari

UVA stari, kas galvenokārt veicina iedegumu gan saules gaismā, gan solārijos, ilgus gadus tika uzskatīti par nekaitīgiem, taču jaunāki pētījumi norāda arī uz šo staru ietekmi ādas vēža attīstībā. Tieši tādēļ visefektīvākie aizsarglīdzekļi ir plašā spektra aizsarglīdzekli, kas aizsargā gan no UVA, gan UVB stariem.

Kas ir SPF?

SPF (Sun Protection Factor – saules aizsardzības faktors) ir standarta mērvienība, kas parāda aizsarglīdzekļa spēku pret UVB staru iedarbību. SPF skaitlim vajadzētu būt redzamam uz visiem nopērkamajiem aizsarglīdzekļiem. Šis skaitlis būtībā ir reizinātājs, kas norāda to, cik reizes ilgāk jūsu ādai jāatrodas saules gaismā lai apdegtu, salīdzinot ar to, cik ilgā laikā jūsu āda apdegtu bez aizsarglīdzekļa. Piemēram, ja parasti jūs apdegtu desmit minūtēs, tad pareizi lietots SPF 15 saules aizsargkrēms varētu jūs pasargāt uz 150 minūtēm.

 

spf rādītājs - ādas aizsardzība no saules

 

Cik liels SPF nepieciešams?

Eiropas platumu grādos, vidēji gaišas ādas cilvēkam parasti pietiktu ar līdzekli ap 15-25 SPF. Mūsu rudmatainajiem draugiem, bērnu aizsardzībai vai vienkārši aristokrātiska gaišuma cienītājiem labāk iesakām līdzekļus ar SPF skaitu ap vai virs 30. Atšķirība starp zināmajiem SPF 30 un SPF 50 līdzekļiem ir minimāla (ap 1% no starojuma), tāpēc arī cenu atšķirības ziņā SPF 30 varētu būt starp pieejamākajiem līdzekļiem.

Eiropas Komisijas ieteikumi patērētāju aizsardzībai norāda, ka līdzekļi virs 50 SPF būtiski nepalielina aizsardzības efektivitāti, tāpēc šādi līdzekļi varētu tikt uzskatīti arī par mārketinga triku. Šādi līdzekļi varētu būt dārgāki, nedodot jums papildus aizsardzību.

UVA starojums

UVA - aizsardzīva no UVA starojuma

By Anypodetos (Own work) [Public domain], via Wikimedia Commons

Jāņem vērā arī tas, ka SPF skala norāda vien aizsardzību pret UVB stariem, taču nepasaka neko par aizsardzību pret līdzīgi kaitīgo UVA starojumu. Tieši tāpēc vislabākos rezultātus var sasniegt ar plašā spektra aizsarglīdzekļiem, kuros ir sastāvdaļas, kas bloķē abus starojumu veidus. Šos līdzekļus var atpazīt pēc standartizētā UVA logo (redzams attēlā), vai arī atsevišķām aktīvajām sastāvdaļām, piemēram, cinka oksīda vai titāna dioksīda.

Pareiza saules aizsargkrēma lietošana

Labu aizsardzību pret apdegumiem var nodrošināt tikai pareizi lietoti produkti. Pētījumi atklāj, ka vismaz puse no saules aizsargkrēmu lietotājiem lieto pārāk maz krēma, tādējādi iegūstot daudz vājāku aizsardzību. Saules aizsargkrēma slānim vajadzētu būt visai biezam – ap 2 miligramiem uz ķermeņa kvadrātcentimetru. Praktiskākos apmēros, vidusmēra pieaugušajam pietiks ar 35 gramiem – sešām tējkarotēm – vienas šotu glāzes apmēra krēmu. Lietojot mazāku apmēru, krēms nesniedz atbilstoši aprakstīto SPF aizsardzības daudzumu.

Saules aizsargkrēms ir jāuzklāj 20 minūtes pirms došanās saulē. Krēmu vajadzētu uzklāt uz visām ar drēbēm neaizklātajām vietām. Pēc divu stundu nēsāšanas, krēma slāni noteikti vajadzētu atjaunot. Tas attiecas arī uz peldēšanu vai citām sportiskām aktivitātēm, jo arī speciāli ūdensizturīgie krēmi var kļūt mazāk efektīvi. Turklāt krēmu organiskās sastāvdaļas laika gaitā noārdās, tāpēc, ja izmantojat to pašu krēmu jau vairākas sezonas, pievērsiet uzmanību tam, vai tam nav beidzies lietošanas termiņš!

Citas metodes

Saules aizsargkrēms - dažādi veidi

Saules aizsargkrēms nav vienīgais veids, kā iegūt sauļošanās aizsargslāni. Aizsardzības produkti pieejami arī kā aerosoli, losjoni vai pulvera veidā. Pieejami ir arī speciāli lūpu balzāmi lūpu aizsardzībai. Cilvēkiem, kuriem ir taukaina vai jūtīga āda, kā arī pieredze ar alerģiskām reakcijām pēc aizsargkrēmu lietošanas, varētu ieteikt dabiskus, uz minerāliem balstītus produktus (ar, piemēram, jau nosaukto cinka oksīdu).

Tā kā minerāli krēmi ap ādu izveido aizsargslāni, āda tos neuzsūc un tie var būt kā dabiskāka alternatīva citiem krēmiem.
Jāpiebilst, ka neviens aizsarglīdzeklis nepasargās no ultravioletā starojuma pilnībā. Starojuma ietekmi var mazināt, neuzturoties saulē tipiski spēcīgākajās dienas stundās (no 11 līdz 15). Arī apģērbs var daļēji palīdzēt, tāpat īpaši svarīgi būtu valkāt atbilstošas cepures un, noteikti, saulesbrilles.

Visbiežāk izplatītie mīti

  • Lai gan saules gaisma uzlabo D vitamīna izstrādi mūsu organismā, aizsargkrēmu lietošana būtiski nemaina svarīgā vitamīna daudzumu. Lai gan saules aizsargkrēms bloķē vitamīnam svarīgos UVB starus, cilvēki praktiski nekad nelieto krēmu tik bieži un tādos apmēros, lai traucētu vitamīna izveidi. Pietiekami daudz D vitamīns izstrādājas no divām 15-30 minūšu saulainām pastaigām nedēļā. Papildus D vitamīnu var iegūt no piena, olām, dzīvnieku gaļas, ķērpju vai zivju eļļas produktiem.
  • Tumšākai ādai vajag ilgāku laiku, lai tā jūtami apdegtu, taču arī tumšākas ādas īpašniekiem ieteicams lietot aizsargkrēmus ilgāk uzturoties saulē. Viens no faktoriem šajā ietekmē ir melanoma vai citas negatīvas izmaiņas ādā. Šīs izmaiņas ir grūtāk pamanīt uz tumšas ādas, parasti novedot pie novēlotas diagnozes un, līdz ar to, sliktākām veselības prognozēm.
  • Aizsargkrēmos tiek izmantotas dažādas, arī ķīmiskas, vielas. Lai gan dažreiz tās atsevišķiem cilvēkiem var radīt niezēšanu vai alerģiskas reakcijas, kopumā šīs vielas veselību nopietni neapdraud. Gadu gaitā aizsargkrēmu sastāvs tiek uzlabots. Jārēķinās arī ar to, ka jebkāds risks no šajos līdzekļos sastopamajām vielām tik un tā noteikti ir zemāks kā saules apdegumu izraisītie riski.

Kur iegādāties saules aizsargkrēmu?

  1. Drogas – vairums no lasītājiem droši vien dzīvo tuvumā kādam no šiem veikaliem, kuros parasti ir cienījama aizsargkrēmu izvēle.
  2. Aptiekas – spēcīgākus aizsargkrēmus varat iegādāties sev tuvākajās aptiekās.
  3. Lush.ee  – lai gan Latvijā zināmais Lush veikals tiek aizvērts, dabas piekritēji un dzīvnieku draugi šeit var atrast atbilstošus produktus saules baudīšanai.
  4. Biotēka – veikalos ir pieejami organiskie saules aizsargkrēmi.

Dalies ar savu pieredzi komentāru sadaļā!